1ο Νηπιαγωγείο Σιδηροκάστρου

1ο Νηπιαγωγείο Σιδηροκάστρου

«ΤΑ ΣΗΜΑΤΑ ΜΑΘΑΙΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΗΓΑΙΝΩ»

Στο θεματικό κύκλο Ζω Καλύτερα – ΕΥ ΖΗΝ των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων ασχοληθήκαμε με την Οδική Συμπεριφορά.

Δ' τάξη: Κυκλοφοριακή Αγωγή – Πρότυπα Εκπαιδευτήρια Αφών Μαλτέζου

 

 

Τίτλος του προγράμματος μας

«ΤΑ ΣΗΜΑΤΑ ΜΑΘΑΙΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΗΓΑΙΝΩ»

Κυκλοφοριακή Αγωγή: Εγκύκλιος για την εισαγωγή στο ωρολόγιο πρόγραμμα

Οι δραστηριότητες του συγκεκριμένου προγράμματος επιδιώκουν την ανάπτυξη των δεξιοτήτων, της γνώσης, της κατανόησης και των προτύπων συμπεριφοράς που ωθεί τους χρήστες των οδών στην πρόληψη των ατυχημάτων. Οι μαθητές/τριες μπορούν να ευαισθητοποιηθούν περισσότερο σε θέματα που αφορούν την οδική ασφάλεια και να γίνουν ενεργοί πολίτες µε θετικές στάσεις και συμπεριφορές προς τον κόσμο των ενηλίκων.

Η συμμετοχή των παιδιών στη λήψη των αποφάσεων που τα αφορούν τα οδηγεί να γίνουν υπεύθυνα και να συνειδητοποιήσουν τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα τους. Κύριος σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος για την Οδική Κυκλοφορία και Ασφάλεια είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, τον τρόπο με τον οποίο κινούνται τα οχήματα και οι πεζοί, να κατανοήσουν τους κανόνες της οδικής συμπεριφοράς και να αναπτύξουν δεξιότητες ασφαλούς μετακίνησης, αντίληψης και αντιμετώπισης των κινδύνων του δρόμου.

Κυκλοφοριακή Αγωγή | 5ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ

 

Τι σημαίνει οδική κυκλοφορία;  Μέσα από την συζήτηση με τα παιδιά εντοπίσαμε  τόσο τις γνώσεις όσο και τις εμπειρίες των παιδιών για το θέμα της οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας.

-Με ποιόν τρόπο έρχεστε στο σχολείο;

-Φοράτε κράνος όταν έρχεστε με το μηχανάκι των γονιών σας στο σχολείο;

-Φοράτε ζώνη ασφαλείας όταν είστε στο αυτοκίνητο;

-Υπάρχουν κανόνες που ρυθμίζουν την κυκλοφορία στον δρόμο;

-Εξαιρούνται των κανόνων τα μικρά παιδιά;

-Είναι ασφαλές να μιλάει ο/η οδηγός οχημάτων και δίκυκλων στο κινητό του τηλέφωνο όταν οδηγεί;

Ανταλλάξαμε απόψεις και μοιραστήκαμε τις εμπειρίες μας. Στο τέλος της συζήτησης καταγράψαμε σε ιστόγραμμα τις σημαντικές πληροφορίες που αποκομίσαμε από τη συζήτηση

Ποια είναι η σωστή συμπεριφορά και ποια η λάθος συμπεριφορά ;;;;;

 

Μαζί με τα παιδιά δημιουργήσαμε ένα ομαδικό κολάζ με όλα όσα θα μάθουμε μέσα από το πρόγραμμα Κυκλοφοριακής Αγωγής. Το κρεμάσαμε στο κέντρο παρατήρησης και το συμβουλευόμασταν κάθε φορά που ασχολούμασταν με κάποιο από τα περιεχόμενα του.

Αφού κάναμε μια γενική συζήτηση με τα παιδιά πάνω στο κολάζ στο τέλος του εργαστηρίου αντιστοιχίσαμε τις εικόνες με τις λέξεις σύμφωνα με όσα συζητήσαμε.

 

Το πρώτο θέμα που θα ασχοληθήκαμε και κέντρισε το ενδιαφέρον των μικρών μας μαθητών ήταν τα ΜΕΣΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ. Είδαμε ποια είναι τα μέσα μεταφοράς, που κινούνται (διαχωρισμός σε μέσα του αέρα, της θάλασσας και της  στεριάς). Επιπρόσθετα είδαμε την εξέλιξη τους στο πέρασμα των χρόνων.

 

Παιδιά εσείς ποια μέσα μεταφοράς έχετε χρησιμοποιήσει για να ταξιδέψετε;;;;

Συζητήσαμε σε ποια μέσα μεταφοράς δίνουμε προτεραιότητα και γιατί;

Τέλος παίξαμε  online δραστηριότητες στις παρακάτω συνδέσεις:

Στη συνέχεια του εργαστηρίου μέσα από πλούσιο εποπτικό υλικό και εκπαιδευτικά βίντεο μάθαμε τους βασικούς κανόνες οδικής συμπεριφοράς είτε σαν πεζοί, είτε σαν επιβάτες οχημάτων είτε σαν οδηγοί. Από τις απαντήσεις των παιδιών και μέσα από συζήτηση σχεδιάσαμε το πλάνο της δράσης μας για το τι θα θέλαμε να διερευνήσουμε σε σχέση με την κυκλοφοριακή αγωγή και με ποιους τρόπους θα μπορούσε να γίνει. Τέλος ξεχωρίσαμε τις λανθασμένες και τις σωστές συμπεριφορές τις κόψαμε και τις κολλήσαμε στη λίστα που ανήκαν.

Στην επόμενη μας δραστηριότητα μας  επικεντρωθήκαμε  στην συμπεριφορά μας στο δρόμο ως πεζοί.  Παρακολουθήσαμε το βίντεο:

http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/625

από το μαθησιακό αποθετήριο «φωτόδεντρο» και εντοπίσαμε τα σημαντικά σημεία που αποδίδονται τραγουδιστά.(διάβαση, φανάρι τροχονόμος).

Συζητήσαμε με την ομάδα για τη συμπεριφορά μας στο δρόμο ως πεζοί και τους κανόνες που πρέπει να ακολουθούμε, πριν διασχίσουμε το δρόμο.

Καταγράφουμε τους κανόνες σε ένα χαρτί.

  • Σταματώ στο πεζοδρόμιο και περιμένω.
  • Κοιτάζω αριστερά.
  • Κοιτάζω δεξιά
  • Ξανακοιτάζω αριστερά.
  • Ξανακοιτάζω δεξιά.
  • Όταν ο δρόμος είναι ελεύθερος, τότε περνώ προς το απέναντι πεζοδρόμιο.
  • Επιλέγω να περάσω στο απέναντι πεζοδρόμιο από την διάβαση πεζών.
  • Βαδίζω πάντα πάνω στο πεζοδρόμιο.

 

Μάθαμε με τα παιδιά τον κανόνα των 5 δαχτύλων για να διασχίσουμε το δρόμο. Κάθε δάχτυλο μας αντιστοιχεί σε μία κίνηση που πρέπει να κάνουμε πριν διασχίσουμε με ασφάλεια έναν δρόμο.

 

Τέλος σε βιωματικό παιχνίδι μέσα στη τάξη αλλά και στην αυλή (ατομικά η σε ζευγαράκια)  ακολουθήσαμε τους κανόνες σταματώ και περιμένω… κοιτάω αριστερά… κοιτάω δεξιά… κοιτάω πάλι αριστερά…. Και μετά το δρόμο με ασφάλεια περνώ.

Μαθαίνουμε με τα παιδιά τη σημασία της διάβασης πεζών!!

Ακούσαμε το τραγούδι

https://www.youtube.com/watch?v=6iMQRppCUfQ&t=4s

και παρακολουθήσαμε το βίντεο

http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/625

Στο τέλος της δραστηριότητας ζωγραφίσαμε στον εαυτό μας να περνάει τη διάβαση για να έρθει  στο σχολείο!

 

Με τη βοήθεια ομαδικής αφίσας ο τροχονόμος Νόντυ μας έδειξε τους φωτεινούς σηματοδότες και μας εξήγησε  τι οφείλουμε να κάνουμε εμείς σαν πεζοί, σαν οδηγοί και σαν επιβάτες οχημάτων σε κάθε ένδειξή τους.

 

Στη συνέχεια μάθαμε  για το Σταμάτη και το Γρηγόρη τα δύο πολύτιμα φιλαράκια μας όταν κυκλοφορούμε στο δρόμο. Διαβάσαμε στα παιδιά την ιστορία τους και αντιστοιχήσαμε το κάθε χρώμα πράσινο- κόκκινο με το αντίστοιχο ανθρωπάκι.

Φτιάξαμε τα δικά μας φανάρια και βγήκαμε στην αυλή να παίξουμε. Στο βιωματικό μας παιχνίδι κινηθήκαμε σαν  πεζοί στο δρόμο παρέα με τους φίλους μας…. Να ο Γρηγόρης…. Και ο Σταμάτης… και μια διάβαση… περιμένω να περάσω με ασφάλεια!!

 

Διαβάσαμε την περιπέτεια της Μικρής Κατόνης και σε φύλλο εργασίας χρωματίσαμε τη χαρούμενη ή τη λυπημένη φατσούλα ανάλογα με το αν αυτό που κάνουν τα εικονιζόμενα παιδιά είναι σωστό ή λανθασμένο.

 

 

Στο επόμενο εργαστήριο μας ακολούθησε διδακτική αξιοποίηση του παραμυθιού: «Καλώς τον κύριο Κ.Ο.Κ.» της  Πιτσιδοπούλου Ελένη

https://www.slideshare.net/iliasili/ss-16706705

Με τη βοήθεια του βιβλίου του κυρίου Κ.Ο.Κ μάθαμε τα πιο βασικά σήματα και συζητήσαμε  την χρησιμότητά τους.

Προσπαθήσαμε να ερμηνεύσουμε τα σήματα που βλέπουμε μαθαίνοντας ποιο χρώμα σημαίνει απαγορεύεται και ποιο επιτρέπεται.

https://learningapps.org/display?v=p1h2jtm5c21

 

Για να μπορέσουμε να τα καταλάβουμε καλύτερα παίξαμε  ψηφιακά παιχνίδια στον Η/Υ μας.

Τέλος στο βιωματικό μας παιχνίδι κινηθήκαμε πεζοί στο δρόμο – αυλή του σχολείου όπου είχαμε τοποθετήσει πινακίδες με σήματα. Κάθε φορά που συναντούσαμε μια από τις πινακίδες ακολουθούσαμε τις οδηγίες που μας έδινε. Με την επιστροφή μας στην τάξη ζωγραφίσαμε όποιο σήμα της οδικής κυκλοφορίας θέλαμε  και στην ολομέλεια της τάξης εξηγήσαμε τι σημαίνει!!!

Εκτός από επιβάτες και πεζοί είμαστε και οδηγοί.

Ακολούθησε διδακτική αξιοποίηση του παραμυθιού:

«Ο Φίλος μου ο Ποδηλατάκιας» Συγγραφέας: Κατερίνα Βαϊμάκη.

Ο Φίλος μου ο Ποδηλατάκιας” - Παραμύθι της Κατερίνας Βαϊμάκη • Ανοικτή Βιβλιοθήκη

Το παραμύθι μας έδωσε την αφόρμηση για να διατυπώσουμε ερωτήματα όπως:

-Τι πρέπει να κάνουμε όταν οδηγούμε ποδήλατο;

-Ποιόν εξοπλισμό πρέπει να έχουμε;

-Υπάρχουν επαρκείς ποδηλατοδρόμοι στην πόλη μας;

Στη συνέχεια του εργαστηρίου μάθαμε για τα είδη ποδηλάτων που υπάρχουν, τον εξοπλισμό που χρειάζεται έναν ποδηλάτης και φυσικά τους κανόνες που οφείλει να ακολουθεί.

Στο τέλος του εργαστηρίου φτιάξαμε το δικό μας <<Ποδηλατάκια>> με πατρόν από το κροκοτακ!!

Ποιος είναι υπεύθυνος να δίνει οδηγίες στους οδηγούς και λύνει τα προβλήματα στους δρόμους; Ο ΤΡΟΧΟΝΟΜΟΣ

Παρατηρήσαμε τα ρούχα και τον εξοπλισμό του και φτιάξαμε στη συνέχεια τα δικά μας σήματα και καπέλα ώστε στο βιωματικό μας παιχνίδι να γίνουμε εμείς τροχονόμοι της τάξης.

Μέσα από εποπτικό υλικό μάθαμε τις κινήσεις που κάνει ένα τροχονόμος για να ρυθμίσει την κυκλοφορία!!

http://www.besiris.gr/CHAPTERS/_3Meros%202/_23/_53.1/3.1.htm

«ΤΑ ΣΗΜΑΤΑ ΜΑΘΑΙΝΩ ΑΠΟ ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΗΓΑΙΝΩ»
Κύλιση προς τα επάνω